Musiikkituokio (Musikstunde)

Tänään meille piti musiikkituokion Annemari Survo.

Annemari Survo on koulutukseltaan musiikkipedagogi ja valmistunut Savonia-ammattikorkeakoulusta keväällä 2016. Hän on opettanut ja ohjannut yksittäisiä oppilaita ja erilaisia ryhmiä vuodesta 2012 lähtien. Hän toimii muun muassa saksofonistina ja saksofoninsoiton opettajana sekä ohjaan yksityisiä musiikkileikkikouluryhmiä.

Annemari teki vuoden 2017 puolella Kuopion Saksalaisessa päiväkodissa neljän kuukauden mittaisen sijaisuuden, jonka aikana hän järjesti perushoidon lisäksi meille muun muassa erilaisia musiikkituokioita. Oli mukavaa, kun häntä pyydettiin jatkamaan musiikkituokioiden järjestämistä meille myös tulevaisuudessa.

Annemarin omakohtainen kosketus saksan kieleen syntyi hänen asuessaan lapsuudessaan Saksassa. Siellä hän oppi saksan kieltä television välityksellä ja puhumalla saksan kieltä muun muassa kerhossa sekä ystäväperheiden kanssa. Hän on suorittanut pitkän saksan koulussa Suomessa ja oli aivan aluksi kuunteluoppilaana saksan kielen tunneilla. Hän itse oli vielä tuolloin liian nuori osallistumaan opetukseen, mutta pitää nykyään hyvänä, että hänen kiinnostuksensa saksan kieltä kohtaan huomioitiin ja hänelle tarjottiin mahdollisuus kuulla saksan kieltä.

~ Mutta nyt takaisin musiikkituokioon…

Annemarin saapuminen päiväkodille huomattiin. ”Annemari, Annemari!” kuului jonkun lapsen suusta. Aloimme omatoimisesti kerätä leluja ja laittaa tavaroita paikoilleen, niin innostuneita me olimme hänen saapumisestaan.

Hetken päästä siirryimme saliin, jossa musiikkituokiot pääsääntöisesti järjestetään. Istuuduimme paikoillemme pehmustetyynyjen päälle ja aloitimme musiikkituokion tutulla alkulaululla. Laulu laulettiin saksan kielellä ja siinä toivotettiin jokainen tuokiolle osallistuja tervetulleeksi nimellä kutsuen. Osasimme sen jo tottakai!

 

Monet lauluista ja loruista olivat meille jo entuudestaan tuttuja, ja osa meistä innostui lauleskelemaan niitä hieman etuajassa. Se ei kuitenkaan Annemaria haitannut, vaan hän keskustelikin niistä meidän kanssa ja pian aloitti loruttelun. Loruttelimme hiippailevasta ketusta sekä karhusta ja kissasta, jolta putosi nappi takista! Kissa vietiin kaupunkiin ja matkallahan sattui ties millaista kommellusta.

”onko sillä niin kylmä?” – varmasti, jos ei ehditty edes takkia ostaa!

 

Seuraavaksi katsahdimme taululle, jossa näkyi erilaisia karhujen kuvia. Annemari pyysi meitä ääntelemään karhujen tavoin. Isä-, äiti- ja pikkukarhu kaikki ääntelevät ihan eri tavalla. Taa. taa. taa. taa taa taa, titi titi titi… Olipas se helppoa ja hauskaa! Muistimme hyvin, miltä erilaiset karhut kuulostavat.
IMG_2645

Seuraavaksi kokoonnuimme yhdessä tekemään jotain, mitä aikuisten keskinäisen puheen mukaan kutsutaan improvisaatioksi. Emmehän me oikein ymmärrä, mikä se sellainen improvisaatio on, vaikka se kuulostaakin hienolta ja tärkeältä sanalta. Meidän mielestämme oli vaan mukavaa päästä tekemään erilaisia liikkeitä oman mielemme mukaan. Saimme kaikki vuorotellen tehdä jotain liikettä, jonka itse päätimme.

 

Seuraavaksi lähdimme piilometsään vaeltamaan! Aloitimme tuokion ja muskari cd:n kuuntelemisen tämän vuoden tammikuussa, joten opettelemme vasta tämän musiikin tahtiin liikkumista. Mukana oli meille uusia eläimiä. Halua liikkua meiltä ei kuitenkaan puuttunut, olimme tälläkin kertaa todella vauhdikkaalla päällä!

 

Annemari käyttää meidän kanssa leikkiessään sekä suomenkielisiä että saksankielisiä lauluja. Tällä hetkellä musiikkituokio on hyvin suomenkielipainotteinen, mutta hän kuulemma suunnittelee meille jatkuvasti erilaisia juttuja, joista osan tulemme tekemään saksan kielellä. Meistä toiminta on mukavaa, kunhan uusia saksan kielisiä lauluja tulee sopivassa määrin, jotta opimme laulut kunnolla.

Saimme tuokion aikana myös soittaa soittimia, mikä oli todella hauskaa! Rytmikapulat ja rytmimunat liikkuivat laulun tahtiin. Rytmimunat olivat niin kiinnostavia, että ne eivät meinanneet pysyä pelkästään kädessä, vaan jouduimme hieman pesaisemaan niitä tuokion jälkeen. Mutta onneksi on keksitty saippua, sillä tulee puhdasta jälkeä!

IMG_2601

Tuokion lopuksi otimme karhujen askeleita musiikin tahdissa ja tanssimme kettutanssia. Otimme toisiamme käsistä kiinni ja pyörimme piirissä kumpaankin suuntaan. Meitä nauratti enemmän sitä mukaa, mitä nopeammaksi piirin vauhti kävi. Aivan tuokion lopuksia vielä suljimme ihanan soittorasian ja kiersimme suomen- ja saksankieliset laulut kippuraan. Kunnes pian taas tavataan.

IMG_2632Muiston ihanan, taskuun taputan, siihen saakka kun tavataan.”

 * * * * *

 

p.s. Lisätietoa Annemarista löydät osoitteesta https://www.opisoittamaan.com/

Mainokset

Yhteinen aamupala

Vietimme Kigassa 26.1. perjantaita yhteisen aamupalan merkeissä. Yhteistä aamupalaa vietetään jokaisen kuukauden viimeisenä perjantaina. Tällöin lapsille tärkeät läheiset, vanhemmat ja isovanhemmat ovat tervetulleita päiväkodille nauttimaan aamupalaa yhdessä.

Yhteiselle aamupalalle oli varattu aikaa noin tunti ja lapset vanhempineen ja isovanhempineen alkoivat ilmestyä paikalle kahdeksan jälkeen. Istuuduimme pöytiin parikymmentä minuuttia myöhemmin. Otimme toisiamme käsistä kiinni ja kiitimme yhteisestä ruoasta. Tämän jälkeen kävimme kiinni purtavaan!

IMG_1913

Ruokaa oli monenlaista: hedelmiä, karjalanpiirakoita, erilaisia leipiä, muffineja, pallomunkkeja… Juotavana oli vettä ja maitoa, aikuisille lisäksi kahvia ja teetä. Osa ruoasta tuli päiväkodilta, osan toivat mukanaan perheet.

Yhteisen aamupalan aikana syntyi keskustelua, joka ei tauonnut kertaakaan. Keskustelimme aamupalasta ja kaikki myös maistelivat tuttuja ja uusia makuja. Keskustelimme siitä, miltä ruoka tuoksuu, tuntuu ja maistuu.
IMG_1961

Miltähän tuo suupala mahtaa maistua? Näyttääpä herkulliselta!

Yhdeksän maissa aikuiset lähtivät yksi kerrallaan yhteiseltä aamupalalta oman aikataulun puitteissa. Yhteisen aamupalan lopuksi siivosimme jokainen omat jälkemme. Aamupalan jälkeen siirryimme leikkimään hetkeksi ennen uloslähtöä.

img_2068.jpg

Omien jälkien siivoaminen on osa varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa

Ennen uloslähtöä ehdimme keskittyä leikkiin noin puolen tunnin ajan. Osa meistä alkoi leikkiä legoilla siirryttyämme leikkihuoneeseen, toiset puolestaan kokeilivat muutamaa juonellista leikkiä, ja pitivät lopulta pienen tuumaus- ja leikinsuunnittelutuokion pöydän alla ennen siirtymistään piirrustuspuuhiin. Leikki kestikin siihen hetkeen asti, kun tuli käsky lähteä ulkoilupuuhiin. Kaikilla oli oikein mukava aamupäivä! 🙂 

Joulujuhla

IMG_3169

Viime viikolla vietimme joulujuhlaa yhdessä perheiden kanssa. Päiväkodissamme joulujuhla on yhteisöllinen vuoden viimeinen juhla, johon perheet tuovat jokainen jotain pientä makeaa tai suolaista syötävää juhlaan.

Joulujuhla aluksi lapset lauloivat perheilleen muutamia oppimiaan joululauluja. Lauloimme myös kaikki yhdessä ”joulu yö, juhla yö” -laulun, osan suomeksi ja osan saksaksi.

Päiväkotimme jouluhlassa on perinteisesti vieraillut joulupukki. Tänä vuonna tontut olivat tuoneet joulupukilta kirjeen ja jättäneet säkillisen joululahjoja. Kirjeessä joulupukki kertoi, että tänä vuonna hän ei valitettavasti päässyt tervehtimään lapsia jouluhlaan, koska reen jalakset olivat ruosteessa (toivottavasti tontut ahertavat reen kuntoon jouluaatoksi, että joulupukki pääsee jakamaan joululahjoja jouluaattona kaikille maailman lapsille).

IMG_3173

Jokainen päiväkodin lapsi sai oman pienen joululahjan. Lapset odottivat innoissaan omaa vuoroaan. Lopuksi nautimme perheiden tuomista herkuista, joimme glögiä ja jutustelimme yhdessä vierähtäneestä syksystä.

IMG_3177

Nyt toivotamme kaikille oikein hyvää joulua ja näemme taas ensi vuoden puolella!